Beszámoló Erasmus+ oktatói mobilitásról

 A tartalom és a nyelv integrált tanulásának fejlesztése az osztályteremben1

Projektszám: 2023-1-HU01-KA122-VET-000148082

Napjaink összefüggő világában a nyelvtanulás kulcsfontosságú szerepet játszik a kultúrák közötti kommunikáció és megértés előmozdításában. A Tartalom és Nyelv Integrált Tanítása (CLIL) egy olyan hatékony módszertan, amely ötvözi a nyelvelsajátítást a tantárgyi alapú tanulással. Az IKT- és játékalapú eszközök, a multimédiás tartalomkészítés, valamint a dinamikus élménypedagógiai tevékenységek beépítésével a résztvevőként  hatékonyabban támogathatom a nyelvi sokszínűséget az oktatásban, és felkészíthetem a diákokat az előttük álló kihívásokra melyet az egész életen át tartó tanulás jelent. A „Tartalom és Nyelv Integrált Tanítása (CLIL) tanfolyam pedagógusok számára” című képzésen vettem részt Palermóban, 2025. március 16. és március 22. között. A tanfolyamon összesen hat résztvevő volt, akik Európa különböző országaiból érkeztek például Észtországból, Németországból, Portugáliából és volt még egy magyar hölgy is.

A CLIL tanfolyam egy lendületes ötletbörzével kezdődött, amely arra ösztönzött minket  résztvevőket, hogy megosszuk meglévő tapasztalatainkat és előzetes ismereteinket a CLIL-ről. Ez az együttműködésen alapuló tevékenység inspiráló légkört teremtett a tudásmegosztásra és a közös felfedezésre. 

A kurzus elméleti áttekintést nyújtott a CLIL alapelveiről, hangsúlyozva a tartalom második nyelven történő oktatásának jelentőségét. Kiemelte a pedagógusok kulcsszerepét (facilitátor) a nyelvi integráció elősegítésében, olyan gazdag tanulási környezet kialakításában, amely egyaránt fejleszti a tartalmi tudást és a nyelvi készségeket.

A tanfolyam során betekintést nyertünk a hatékony óratervezésbe a CLIL keretein belül. Értékes tippeket és technikákat fedeztünk fel az érdekes és céltudatos CLIL-órák megalkotásához (entry/exit ticket). Az erőforrások és tapasztalatok megosztásával elkezdtük kidolgozni saját óravázlataikat, amelyek alapjául szolgáltak a további tevékenységeknek.

A kurzus során megismerkedtünk a CLIL tantermekben alkalmazható szövegek és videók integrációjával, és felfedeztünk kreatív multimédiás forrásokat (mentimeter2 , Edpuzzle3 , LearningApps4 ). Az oktatásban használt IKT-eszközöket vizsgáltuk meg, különös figyelmet fordítva azokra, amelyek leginkább megfeleltek saját igényeinknek és érdeklődési körünknek (Padlet5 ). Megtanultuk, hogyan használjuk ezeket az eszközöket oktatási játékok és interaktív prezentációk készítésére, amelyeket óraterveinkbe is beépítettünk (Quizlet live).

Ezt követően olyan élménypedagógiai tevékenységekkel ismerkedtünk meg, amelyek gazdagítják a CLIL tanórákat. Hatékony stratégiákat fedeztünk fel az osztálytermi együttműködés és a kortárs tanulás elősegítésére, amelyek támogatják a tantárgyi nyelvi kommunikációt (Matching crosswords/Battleship). Gyakorlati tevékenységek révén elsajátítottuk, hogyan teremtsünk interaktív és elmélyült tanulási környezetet.

Végezetül bemutattuk saját óraterveinket, amelyekbe beépítettük az újonnan megszerzett stratégiákat és tevékenységeket, bizonyítva, hogy készen állunk, hogy érdekes és nyelvileg értékes CLIL tanórákkal gazdagítsuk a tanítási-tanulási folyamatot a jövőben.

Hrabovszki Ildikó


Források:

[1] https://www.erasmustrainingcourses.com/blog/enhancing-content-and-language-integrated-learning-in-the-classroom7717704

[2]https://www.mentimeter.com/

[3]https://edpuzzle.com/

[4]https://learningapps.org/

[5]https://padlet.com/

Kategória: