Erasmus+ program záróbeszámoló

Szerezzünk szakmai tapasztalatot külföldön az Erasmus+ programmal!

Projekt szerződésszáma: 2023-1-HU01-KA122-VET-000148082
Projekt időtartama: 2023.12.31. – 2025.06.30.

Támogatásban részesült intézmény: Békéscsabai SZC Széchenyi István Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Technikum és Kollégium

A projekt az Európai Unió Erasmus+ programjának pénzügyi támogatásával valósult meg. Támogatási összeg 27.645 euró.

A projekt bemutatása:

Háttér: Iskolánk 1926 óta működik állami fenntartással. Az iskolában folyó képzés vezérgondolata a magasan kvalifikált, a munkaerőpiacon versenyképes szakemberek képzése. Közgazdasági, turisztikai és közszolgálati képzéseink mellett nagy hangsúlyt helyezünk az idegen nyelvi és informatikai képzésekre.

Két tanítási nyelvű technikumként fontos, hogy diákjaink, kollégáink idegen nyelvi környezetben szerezzenek tapasztalatot, majd tudásukat átadva biztosítsuk, hogy minden munkatársunk, tanulónk profitálni tudjon belőle.

Támogatjuk tanulóinkat abban, hogy közülük egyre többen töltsék külföldön szakmai gyakorlatukat, munkatársainkat pedig abban, hogy rendszeresen részt vegyenek külföldi képzéseken, szakmai látogatásokon.

Célkitűzések:

A projekt fő céljai:

  1. Hat turisztikai technikus diákunk összefüggő szakmai gyakorlatának biztosítása külföldön, ezzel támogatva munkatapasztalat szerzésüket, szakmai ismereteik bővítését, készségek fejlesztését a szálloda és vendéglátás területén, angol nyelvi kompetenciák erősítését, motivációjuk, elhivatottságuk növelését.
  2. Külföldi képzésekkel 5 oktatónk szakmai fejlődésének támogatása nyelvtanulás- és tanítás, környezettudatosság, innovatív tanulásszervezés, iskolai zaklatás kezelése az iskolában területeken, kapcsolat- és közösségépítés segítése, idegen nyelvi kompetenciák erősítése, motivációjuk növelése.
  3. Tudásmegosztás és mentorálás: A résztvevő tanulók és oktatók bemutatják új ismereteiket, módszereiket tanulótársaiknak, kollégáiknak, előadások, workshopok, belső képzések, helyi iskolai programok formájában. A nem mobil oktatók és diákok így közvetlenül profitálnak a nemzetközi tapasztalatból. A tudásmegosztás során nemcsak módszertani és szakmai ismeretek, hanem az Erasmus+ program négy prioritásában (digitalizáció, környezettudatosság, társadalmi befogadás, aktív társadalmi részvétel) szerzett projekt tapasztalatok is beépülnek az iskolai gyakorlatba.
  4. Motiváció és nemzetközi szemlélet: A mobilitások eredményei inspirációt adnak más diákoknak és tanároknak a részvételre, új ötletek és projektek indítására. Erősödik továbbá az iskola nemzetközi kapcsolatépítési képessége és a mobilitásokra való nyitottság.

Partnereink:

  1. A Máltán megvalósuló, hatfős, négyhetes tanulói mobilitásban az Easy Job Bridge munkatársai segítenek. A cég évek óta bonyolít le sikeres szakmai gyakorlatokat a tanulók szakmájának és képzési igényeinek figyelembe vételével. Tanulóink számára megfelelő gyakorlati helyeket tud biztosítani az érintett szakmákat illetően. Ismerik a megvalósítás valamennyi elemét, és a hozzájuk kapcsolódó feladatokat. A szakmai program mellett a szállás, étkezés, helyi közlekedés megszervezésében is alternatívát kínál.
  2. Az Erasmus Learning Academy tenerifei, spanyolországi három különböző képzésére három oktatónk jelentkezett. A képzések tematikája a következő volt: Hatékony osztálytermi vezetési stratégiák, 2. Iskolai és számítógépes zaklatás megelőzése, szociális érzelmi tanulás támogatása, 3. Zöld készségek az oktatásban: a környezettudatosság és a fenntartható cselekvések előmozdítása az osztályteremben. Ezen kívül egy oktató az intézmény palermói, olaszországi képzését választotta CLIL-Tartalmat és Nyelvet Integráló Tanulás tanároknak témában.
  3. A Spanish Institute for Global Education sevillai, spanyolországi képzését szintén egy oktatónk választotta spanyol nyelvi képzés nyelvtanároknak területen.

A megvalósítás főbb lépései:

  1. A tanulói szakmai gyakorlat, illetve képzések meghirdetése, megismertetése tanulóinkkal és munkatársainkkal.
  2. A résztvevők, kísérő tanárok (a tanulói mobilitásnál) kiválasztása.
  3. Nyelvi, szakmai és kulturális-pszichológiai felkészítések.
  4. A kinti programok megszervezése a partner intézménnyel közösen, szerződéskötések, utazás, szállás, biztosítás megszervezése.
  5. A mobilitások lebonyolítása, nyomon követése.
  6. A projekt megvalósításának, a mobilitásoknak a folyamatos értékelése.
  7. A projekt eredményeinek terjesztése.
  8. A projekt zárása. A szakmai és pénzügyi beszámoló elkészítése.

Eredmények:

  1. A máltai gyakorlat végére a szakmai ismereteken és készségeken túlmenően a tanulók megtanultak csapatban dolgozni, javult a munkához való hozzáállásuk, megtanulták a pontos munkavégzés fontosságát, erősödött angol nyelvi kommunikációjuk, megtanulták tisztelni más népek kultúráját, szokásait, nyitottabbá, önállóbbá váltak, betekintést nyertek az európai kultúrába. Mind a hat diák megkapta Europass mobilitási igazolványát, iskolánk pedig a tantervben meghatározott összefüggő szakmai gyakorlat teljesítését igazoltnak tekintette. Disszeminációs alkalmak során élménybeszámolót tartottak diáktársaiknak, mely nemcsak az új ismeretek, tapasztalatok átadását szolgálta, hanem motivációt is jelentett a következő turnus tanulói számára.
  2. Munkatársaink idegen nyelvi környezetben bővítették szakmai ismereteiket, fejlődött szakmai angol/spanyol nyelvi tudásuk, digitális ismereteik. Új szakmai, módszertani anyagokkal gazdagodtak. Megismerték a fogadóhelyek tevékenységét, a tanulmányozott területeken  jó gyakorlatokat, innovációkat ismertek meg, melyet hazaérve átadtak kollégáiknak, beépítették a hazai gyakorlatba. Új kapcsolatokat építettek ki, tapasztalatot cseréltek. Betekintettek egy másik európai kultúrába, bővítették ismereteiket a fogadó ország és a kurzuson még részt vevők országának történelmével, kultúrájával kapcsolatosan.
  3. Az intézmény a projekt során szerzett tapasztalatait felhasználja az oktató, nevelő munkájában. A sikeresen megvalósított projekt növeli az intézmény imázsát, versenyképességét, növekszik az intézmény kapcsolati tőkéje, a beiskolázásnál jelentős vonzerőt jelent a külföldi gyakorlati lehetőség. Erősödött továbbá az iskola nemzetközi jellege, megvalósult az új nemzetközi együttműködések, mobilitások előkészítése.

Beszámolók:
Máltai tanulói szakmai gyakorlat
Külföldi oktatói kurzusok